Mar 22, 2013

Syukur


Result SPM dah keluar. Hm, agak kecewa. Sebenarnya sangat kecewa. Tapi nak buat macam mana, redha jela. Walaupun yela, takda la terok sangat, tapi bagi aku terok la jgk sebab 2 subjek ada D. Addmaths dengan Chemistry. Yeaa, aku tak minat addmaths. Aku cuba untuk cinta dua subjek tu tapi apakan daya, takboleh jugak. Lagipun salah aku jugak, dulu belajar main main, last minit baru kalut. Yelaa, ingat time PMR dulu boleh la main main, cheng kelas, lompat pagar, ponteng sekolah sebab subjek takda susah sangat. Nahhh, naik form 4 masuk ja chapter addmaths dengan 3 killer subjek tu, alahai...Say goodbye jela nak dapat straight A's. Tapi aku sebenarnya boleh dapat cuma aku main main, serius cakap main main. Belajar tak serius langsung. Maybe sebab aku takboleh nak kawal nafsu aku terhadap handphone dengan internet, tambah tambah laman sosial Twitter. Melawan ibu bapa, aku taknafikan dulu time belajar aku selalu ada masalah dengan parents aku. Aku dah mula jadi pemalas lepas aku masuk form 4, yelaa honeymoon la kononnya. Nah, amik kau. Result pun honeymoon la jgk. Aku menangis gila terok la masa time pegang slip peperiksaan tu, rasa nak koyak pun ada. Tapi, lepas tu aku tenangkan diri dan redha dengan apa yang berlaku. Mungkin lepas ni, kalau aku dapat masuk asasi atau matrik, aku akan berusaha bersungguh sungguh untuk capai apa yang aku nak. InsyaAllah , amiin..Sumpah cakap la, masa pegang slip tu dalam hati "Boleh ka aku buat medical?" "Mampukah aku?" "Exam macam ni pun takboleh nak dapat cemerlang." dan menangis lagi......Semalam asyik menangis jela. Nasib aku ada kawan yang supportive. Yang bagi dorongan dekat aku, thankyou la buddies buddies ku. I love you guys macam pakai seluar jeans size 23 tapi pinggang size 28, muehehehe.

Banyak juga la aku dapat kata kata semangat. Alhamdulilah takda la yang aku dengar nak hentam aku, kutuk aku. Takpa, aku redha. Allah uji hambanya sebab dia nak tengok hambanya masih ingatkan dia tak waktu susah. Jangan bila susah kita baru nak cari dia tapi bila senang, lalai! Lupa akan tanggungjawab kita, seronok sangat. Ingatlah jika Allah bagi kita kejayaan tanpa usaha bermakna Allah uji kita dan jika kita berusaha tetapi tak berjaya sebenarnya Allah uji kita jugak. Jangan risau la kepada yang rasa down dapat result terok, ingatlah peluang masih terbuka luas diluar sana cuma nak dengan tak ja untuk cari kejayaan tu. Apapun, aku bersyukur dengan apa yang aku dapat. Haa aku suka kata kata ni;

"Dulu saya gagal dalam beberapa subjek tetapi kawan saya lulus cemerlang. Dan sekarang kawan saya menjadi seorang engineer Microsoft dan saya adalah owner Microsoft itu sendiri" - Bill Gates

haa, tu la. Kita kena perlu usaha ja. Semaksimum mungkin. Aku takdak la kata nak jadi owner hospital ke hapa, tapi kata kata motivate tu la yang buatkan aku rasa aku boleh dapat dan pegang jawatan sebagai Doktor Pakar suatu hari nanti. InsyaAllah. 

p/s : Usaha, Doa dan Tawakal.